بخش های سرای عطار نمایش نسخه اصلی

سالن همایش

سالن همایش در طبقه دوم به منظور برگزاری همایش ، سمینار ، سخنرانی ، مراسم جشن های فامیلی و اعیاد ملی و مذهبی و مراسم عزاداری طراحی و ساخته شده و گنجایش 200 نفر را دارد. با توجه به ازدحام جمعیت در هنگام برگزاری مراسم ، سقف آن در ابتدای سالن بلندتر درنظر گرفته شده و کل مجموعه دارای تزئینات خاص و منحصر بفردی می باشد.

575

در طرفین با توجه به سبک معماری ، دارای 14 درگاهی ( در هر طرف شمالی و جنوبی هفت درگاه ) بوده و در قسمت شرقی نیز2 درب ورودی قرار داده شده است.
سقف نیمه اول سالن همایش ، دارای شانزده گنبد کوچک و چند نیم گنبدی که با هنر لایه چینی و طلا اندازی تزئین شده می باشد و در مرکز آن حوض آبی به شکل مربع ساخته شده ، چنانکه در اینجا نیز گنبدها همچون بخش های دیگر بنا ، ارتباط خود را با فضای بالاتر قطع ننموده است. محل آبگیری این حوض از طبقه همکف بوده و ضمن عبور نور از کف شیشه ای آن ، می توان آب و ماهی های داخل حوض را در سقف مشاهده نمود. در قسمت های بالا و زیر سقف ، پنجره های گرد مشبک با شیشه های رنگی تعبیه شده که محل تنفس و گردش هوای سالن به بیرون می باشد. محل قرار گیری سن ، بین دو در ورودی می باشد. این قسمت از سنگ مرمر هرات ساخته شده و بر روی آن بیتی از حکیم عمر خیام به سبک سیاه مشق به صورت سه بعدی و با این مضمون به چشم می خورد:


گــر کــار فلــک به عــدل سنجیــده بــدی                                                           احــوال فلــک جمــله پسنـدیـده بـدی
ور عـــدل بــــدی بــکــارها در گـــــردون                                                           کــی خاطـر اهــل فضــل رنجیــه بـدی
تور مجازی سالن همایش